07.04.2023
Elame kiiresti muutuval ajastul. Iseküsimus, kas mitte iga ajastu seda väita ei saa? Ühelt poolt lisandub uusi käitumisnorme, mida ühiskonnas peame normaalseks ja teisalt hinnatakse ümber vanu väärtusi ja tavasi. AML—anti-money laundering ning CFT—countering financing terrorism ehk rahapesu ja terrorismi tõkestamine on viimased 10 aastat pangatoimingutes järjest suurenevat rolli mänginud. Kuna finantsasutused ja nende kliendid on kahju saanud vaatamata sellele, et pangandus on väga reguleeritud ja kindlate protseduuridega valdkond.
Lisaks rahale saab kaotada kõige tähtsamat — usaldust. Ja kui see kadunud, siis võib kaasneda ka majandusliku stabiilsuse ja demokraatlike väärtushinnangute kadu. Omamoodi on tegu suletud ringiga, kus tavalised inimesed/ärid peavad läbima kadalipu, tõestamaks oma rahade ausust. Pangad omakorda hülgavad teatud kliendigruppe ja regulaatorid näitavad süüdistavalt pankade suunas.
Laiemale avalikkusele tuntud Panama paberid või näiteks Danske panga skandaal on ainult rahapesu jäämäe tipp. Miks rahapesu on nii levinud? Ilmselt on see kombinatsioon poliitikast, kasumiahnusest, kellegi õiguste piiramisest ja järelvalve ebapiisavusest.
Mis tegelikult on rahapesu ja mis mitte, on raske määratleda. Rahapesu on kriminaalne tegu ja võrreldes teiste kriminoloogia harudega noor valdkond, seega pole ka piisavalt teaduslikke artikleid. Raamatus oli põhjusena huvitavalt ära märgitud, et kriminoloogiaga seostuv tugineb loodusteadustele või muule, millel pikk teoreetiline ajalugu. See loob kriminoloogiale hea alguspunkti, millele baseeruda - matemaatika, füüsika, arstiteadus, keemia/bioloogia, psühholoogia ehk kuidas tappa inimest või profileerida mõrvarit.
See, mis panga silmis on ebaseaduslik võib olla täiesti aktsepteeritav seaduse mõistes. Aga täna on lisandud siia ka sõnastamata ühiskondlikud ootused. Näiteks kellegi eetiline käitumine käib selle alla: altkäemaksu võtmine või maksude vältimine. Ja needki juhtumid saavad väga kergelt külge "rahapesu" sildi. Ehk pank teostas enda jaoks normaalset tegevust—tegi ülekande. Inimene käitus ebaeetiliselt. Aga ootusi oli, et pank oleks takistaksid sellist ülekannet või muid kriminaalseid tegusid, nt looduskaitse all olevat loomadega kauplemist või inimkaubandust. Saan aru, et siseringkondades käivad tulised arutlused, et mis on ja mis ei ole panga asi.
Enne kui lähen veidi spetsiifilisemaks, siis kirjeldan üldisi olulisi põhimõtteid, mis tegelikult kehtivad väga paljude nähtuste kohta igas organisatsioonis.
Rahapesu -skandaalist tuleb mõelda, et see juhtub ka meiega. Vastutajaid olgu juhtkonnast üks, aga rahapesu tõkestamine algab kogu juhtkonnast. Nemad kannavad ja edastavad organisatsioonile omaseid eetilisi ja moraalseid tõekspidamisi. Juhtkonnast vastutajal peab üldjoontes aimu olema sellest, mis on rahapesu ja mis selles valdkonnas toimub, et seda siis alluvateni viia. Detailid on juba spetsialisti rida. Hästi aitab kaasa mitteformaalne organisatsioonikultuur.
Igasugused skandaalid juhtuvad ootamatult ja tihti jõuavad need avalikkuse ette meedia kaudu. Paremini valmistuda aitavad erinevaid kriisisituatsioonide läbimängud. Tegelikult saab nii testida ka olemasolevaid süsteeme. Näiteks andmed, mida me arvame olemas olevat, kas need tõesti on kiiresti ja kergelt kättesaadavad? Samuti lihvi kriisikommunikatsiooni.
Kuigi teemade kattuvusi on juriidika, riskihalduse ja sisekontrolliga, on vastavuskontroll siiski täiesti eraldiseisev üksus. Siia alla käivad protseduurid, põhimõtted (policies), süsteemid ja kontrollid, et kõik ikkagi vastaks reguleerivatele standarditele. Lähemalt saab lugeda lk 38–39.
Tavaliselt on pangas kolm kaitsevalli, mis aitavad riske märgata. Reaalne töö võib hõlmata väga erinevaid tahke. Ettevõtte väidab, et ostab materjali— kas selline materjal eksisteerib? Mida saab koguse kohta öelda? Kas transportimine nõuab eritingimusi? Dual-use goods on kaubad, mida võib tavakodanik osta-müüa, kuid samas kasutatakse neid ka sõja- või relvatööstuses. Nüüd tulevad mängu nüansid. Metalli puhtusest oleneb, kas langeb dual-use'i alt välja või vastupidi sinna sisse.
Valdkonnast huvituja peaks olema mitmekülgne. Valdkondlikele teadmistele lisaks veel manageerimisoskus + uurimishimu. Spetsiifilisemaks minnes näiteks poliitilised ja religioossed eripärad, maksukeskkond, terrorismi altimad piirkonnad jne. Peab armastama lugemist ja ka enda harimist. Raamatus oli toodud väide, et olemasolevad teadmised on asjakohased paar kuud, parimal juhul aasta. Märgata ka vihjeid, mida jagab järelevalve, isegi kui see on artikkel ajakirjandus või konverents tavakuulajale. Kontrollküsimused ja soovituslik lugemismaterjal algajale on leitav lk 82–83.
Kuidas läbi meie asutuse on võimalik rahapesu? Riski moodustavad ohud, haavatavus ja tagajärjed. Ohud tulenevad keskkonnast, ehk kus ja kuidas võiks keegi raha pesta. Haavatavus tuleneb klientidest, teenustest või toodetest, kanalitest ja geograafilisest asukohast. Tagajärjed - finantsasutus võiks läbi mõelda, et mis need võiks siiski olla ning mõnel juhul tõesti ongi ennustamatud. Risk appetit—mil määral asutus on valmis riski võtma
Riskihaldusdokumendi esimene lehekülg määratleb ära kõige riskantsemad teenused, kliendid, kanalid ja geograafilised tegurid. Ja seda peaksid kõik pangatöötajad teadma une pealt. Lk 91 leiab ühe näite, kuidas üles ehitada lihtsat riskihalduse dokumenti.
Dokumendi keel olgu lihtne, ilma liigse juriidikata ning läbivalt sõnavara kasutav. Et dokument oleks ajakohane, siis seab selle uuenduste ja täienduste eest vastutav omanik asuma majas sees. Vastama peab kolmele küsimusele: miks—mida—kuidas?
AML/CFT saab alguse andmete kvaliteedist. Andmed peavad olema olulised, täpsed, järjepidevad/ühtsed, täielikud, asjakohased, usaldusväärsed ja kättesaadavad (relevance, accuracy, consistency, completeness, validity, reliability, availability). Suurim probleem on viimane, andmed on küll olemas, aga need pole masinloetaval kujul.
Rahapesuga seotud isikute eluiga pankade andmebaasides on 1,5 aastat. Tegelikult peaks nimega olema kõik seotud—IP, ärisidemed, kasusaajad, esindajad, registreeringu koht jne. Et sama kasutaja ei saaks uuesti ennast registreerida. Ja tähele panna ka erisusi: perekonnanimi, eesnimi/ Ltd, Ltd, Limited/ tähestiku erinevused
Alati on õigustatud küsimus, kui kaugele minna kliendi tundmisega?`Kliendi identiteet - kas pildiga dokument, kaugtuvastamine või piisab mõnest kommunaalarvest? Olulisem tegelikult on kliendi residentsus. Ka siin on mitmeid variante: maksuresidentsus, elamisresidentsus, kodakondsus, riik, sünniriik.
Lisaks kasusaajate identiteedid ja nende omavaheline seos ning ärisuhte eesmärk. Kas need inimesed on ka tegelikult olemas või eksisteerivad vaid paberil. Vajalik on mõista, miks teenust, mida klient osutab on vaja. Kas ärikogemust on, kui laialt on äri ajamine ette võetud jne. Ja kas see, mis äri ta ajab—kas seda toetab panka antud info ning ülekanded.
Kas peaks investeerima inimestesse või masinatesse? Kahte tüüpi algoritmid:
Tehniline piirang hetkel, et info on limiteeritud ja piirdub tavaliselt SWIFTist välja loetavate andmetega.
Monitooring— pärast ülekande tegemist hinnatakse kindlaks määratud tunnuste järgi, kas on kahtlane tehing või mitte. Jälgimine (screening) toimub reaalajas, vaadatakse selgitust, nimesid ning ärilisi seoseid. Kui midagi kahtlast, siis tehing peatatakse koheselt. Minutit jooksul võib raha teha ümber maailma mitu tiiru. Järgmine päev reageerida on juba lootusetult hilja.
Kui on tehing, siis võib see langeda järgmistesse kategooriatesse:
Lisaks sellele, et koolitus toimub süstemaatiliselt kõigile seotud osakondadele, funktsioonidele ja töötajatele veel paar huvitavat märkust raamatust:
Ja kui miski on kehvalt läinud, siis ära proovi situatsiooni ülekavaldada. Lehman Brothers ja FDX-i jm skandaalid, teadlikult petma ei läinud neist vist keegi. Aga kui oli viga tehtud, hakati seda kinni mätsima ja sealt hakkas probleemipundar ennast järjest kerima.
Üllatusin heas mõttes, "The AML Compliance Book" oli huvitav lugemine. Pean vabandust paluma, kuna mul puudub taust, siis kokkuvõttes sõnavara osas võin eksida. Aga inglise keeles lugeda ei olnud raske ja "The AML Compliance Book" on lisaks hästi struktureeritud. Kõik mis ei köida, võib vahele jätta. Ning nagu autorid ise ütlevad, et lugema on oodatud ka inimesed tänavalt (lk 21). Silmaringi laiendamiseks ja teemast huvitatule soovitan soojalt.
Loe tsitaate Matis Mäekeri ja Andre Nõmme raamatust "The AML Compliance Book" Lugemispäevikust.
AML—placement, layering, integrationRaamatu kaanepilt pärineb Digarist