See on turundus
Seth Godin

26.03.2020

See on turundus kaas

186 lk
Äripäev
2019
Osta

Ma turundusinimene ei ole. Aga teisalt, lodeva mikroettevõtjana, siiski vist küll. Tegelikult lugesin üht teist Godini raamatut, mis tuletas mulle meelde, et Godin kirjutamisstiil sobib mulle. Lühike ja täpne. Ja kuna mu üks tuttav teatas, et loeb seda raamatut, siis otsustasin pilgu peale heita.

Eesti keeles on päris mitu Godini raamatud ilmunud. Mille poolest ta aga tuntud on, seda ma ei oskagi sõnastada. Kel huvi, siis tema blogilink.

Kõige tähtsam küsimus

Minu arvates on Godini põhiteemad eristuvus ja eetilisus. Esimesele teemale tuleb vastust otsida kõige tähtsama küsimuse kaudu: kellele toode/teenus on suunatud? Loomulikult soovitab ta koostada persoonad - mis on nende inimeste suurim probleem, millesse nad usuvad, millest unistavad, mida nad tahavad jne.

Ja ettevõtjana peame me leppima, et on neid kellele meie pakutav väga hästi peale läheb. Ning need, kellel on sellest suva või on meie toote suhtes väga eitaval seisukohal. Neil mõlemal grupil on õigus ja neil on õigus oma arvamust ka avaldada. Ühed lihtsalt on meie inimesed ja teised ei ole. Ning oma kasumiahnusele vaatamata tuleb ka mitte-meie inimesed ära tunda ja neile viisakalt "ei" öelda.

Oma lugu

Meie inimesteni jõudmiseks tuleb rääkida oma lugu. Pidevalt ja korduvalt. Kuigi endale võib vahel tunduda, et räägitud juba küll, tuleb siiski taas ja taas rääkida. See tähendab järjepidevalt pildis olemist.

Hea lugu koosneb kolmest osast. Kõigepealt räägi, kuidas jõudsid sealt siia. Seejärel räägi, kuidas see muutus muutis sinu suhteid ja kolmandaks on üleskutse teha midagi kohe praegu selle muutuse heaks, mille eest seisame. Vaata täpsemalt lk 170.

Väikseim elujõuline turg

Godin arvab, et meie eesmärgid on liialt suured. Haridus- või meditsiinisüsteemi muutmine võtab aega aastaid. Alustada tuleb millestki palju väiksemast. Nendel meie inimestel põhineval väiksemast elujõulisest turust - milline on väikseim arv inimesi, keda peab mõjutama, et pingutust ennast ära tasuks (lk 35). Olgu see siis rahaliselt või idee leviku seisukohalt. Võib-olla ei pea see olema maailm ega Eesti vaid kõigest mingi protsent kodulinnast? Ja kui suudad teha läbimurde väiksemal elujõulisel turul, siis suudad kanda kinnitada ka palju suuremal turul.

Väike olemine annab ka võimaluse olla paindlik. Üleüldse tasub äriideid noppida hoopis turult ja mitte oma toodet painutada vastavalt turule. Ning, kas toode on hea/kasulik jm otsustavad tegelikult teised.

Facebook, Google ja Amazon

Godin arvab, et turundus sotsmeedias peab ühel hetkel lõppema. Sest … kasu saavad ainult suured. Kui me reaalselt arvutame välja palju läheb meile uus kontakt maksma, siis kui palju me tegelikult maksame Facebookile või Googlile? Godin ütleb otse välja, et loe hoolikalt oma raha. Ja lõppema peab seegi, et igaüks võib meile iga kell oma reklaamiga sisse sõita ja meie tähelepanu katkestada.

Samuti on ta arvamusel, et Internet valetab. See lubab, et ükskõik kes võib Internetis teha mida iganes ja sellega raha teenida. Tegelikult on see vale, ära elatuvad sellest väga vähesed. Godin toob oma raamatus näite, et Amazoni raamatumüügist poole moodustavad raamatud, mis ei kuulu top 5000 hulka (lk 57)! Kogu raamatute müügist tuleb pool raha top 5000 müügist ja teine pool raamatutest, mida müüakse võib-olla 2 tükki kuus. Kuna neid 2 raamatu kaupa müüjaid on palju erinevaid, siis Amazon saab sama summa kokku, mis top 5000 müügist. Aga kui sina oled see kirjanik, kes müübki Amazonis 2 raamatut kuus, kas sellest piisab ära elamiseks? Vaevalt.

Seega soovitab Godin leida oma lühike pea (short head) ehk need top-tooted, mis müüvad hästi. Ja pikk saba (long tail) ehk üksikud tooted, mis kokkuvõtvalt müüvad sama palju kui top-tooted. Või loo uus võimalus, mis ühendab sarnaste toodete müüjaid.

Algselt soovitab Godin proovida turundust ilma sotsmeediat kasutamata, st kas toode levib ka ilma Facebooki ja Googelita. Ja odavama hinna lõksu ei soovita ta astuda, siis on sul lihtsalt turundusideed otsas.

Aga, mis siiski on turundus?

Turunduse kohta on ütleb Godin, et see on suunatud muutuste ellu viimisele (lk 13). Et muutust ellu viia tuleb katkestada mustrit. Harjumuste, käitumiste, traditsioonide jm. Ning see pole sugugi lihtne. Seepärast tuleb tänulik olla igasugustele olukordadele, mis meist kui turundajast sõltumata katkestavad tavapäraseid mustreid. Ja nutikad kasutavad selliseid situatsioone ära. Tänu hetke maailmas valitsevale koroonaviirusele toimub muutus või seda on lihtsam ellu kutsuda kindlasti hariduses, reisimises, meditsiinis jm valdkondades.

Huvitav lugemine niisamagi. Märksõnu veel äärmuste/eristumise leidmine, kuidas ideed levivad, kogukond jne. Lühikesed peatükid. Ettevõtlusega tegelejatele soovitan. Seniks saad tsitaate Seth Godini raamatust "See on turundus" lugeda Lugemispäevikust.

Raamatu kaanepilt pärineb Äripäeva kodulehelt.